Nederlanders kiezen vaker voor duurdere brandstof

Op 1 oktober is het precies een jaar geleden dat automobilisten brandstoffen onder de nieuwe namen E5 en E10 konden tanken. We zijn nu een jaar verder en we kunnen vaststellen dat de ‘zuinige’ Nederlander meer de duurdere E5-brandstof is gaan tanken. Dit blijkt uit een analyse van MultiTankcard, de grootste aanbieder van zakelijke mobiliteitspassen in Nederland.

E10 is benzine waaraan maximaal 10% bio-ethanol is toegevoegd. De E staat voor ethanol, het cijfer voor het percentage. De brandstof is geïntroduceerd om CO2-uitstoot te beperken. Bovendien is ethanol een hernieuwbare brandstof. E10 heet aan de pomp ook wel Euro95/E10, maar bevat twee keer zoveel ethanol als het ‘oude’ Euro95. Aan E5, voorheen onder andere bekend als Euro98, is maximaal 5% bio-ethanol toegevoegd.

Sterke verkoopstijging E5
Sinds de introductie van het E5-label is de verkoop van deze duurdere brandstof sterk gestegen. De stijging in verkoopvolume tussen september en oktober 2019 bedroeg 17%. Dit houdt hoogstwaarschijnlijk verband met de invoering van de nieuwe labels op 1 oktober 2019. De verkoop van E10 steeg tussen september en oktober 2019 met slechts 6%.

Tot de coronacrisis in maart bleef de verkoop van E10 redelijk constant, maar dat gold niet voor E5. Tussen augustus 2019 en augustus 2020 steeg het verkoopvolume van E5 met maar liefst 20%. Over diezelfde periode daalde de verkoop van E10 licht en wel met 5%.

Niet alleen het volume verkochte brandstof is toegenomen, opvallend is ook dat E5 meer klanten krijgt. Uit de cijfers blijkt dat het aantal automobilisten dat E5 tankt sterker stijgt dan het aantal liters en transacties. Dit wijst erop dat deze E5-tankers gemiddeld minder vaak tanken. De E10-rijders tanken vaker en maken doorgaans meer kilometers.

Zorgen over E10
Zoals bekend, zijn niet alle auto’s geschikt om E10 te tanken. Ongeveer een tiende van het Nederlandse wagenpark moet E5 tanken. Waarom tanken meer mensen dan E5? De populariteit van E5 is ten dele te verklaren doordat er, zeker in de eerste maanden na de introductie van de nieuwe labels, zorgen bestonden over E10. Automobilisten vroegen zich af of hun auto wel bestand was tegen de invloed die ethanol op de motor zou hebben. Uit voorzorg werd E5 getankt. Patrick Roozeman, directeur van MultiTankcard: “Experts stellen dat de meeste zorgen over E10 ongegrond zijn.”

Dat zou de ‘zuinige’ Nederlander goed uitkomen, want E5 is duurder. Roozeman: “Gemiddeld ligt de prijs van een liter E5 zo’n 10% hoger dan van een liter E10. Daar staat tegenover dat de duurdere brandstof net wat zuiniger is, maar dat verschil is marginaal en hangt af van het type auto.  Die zuinigheid maakt de hogere prijs niet goed. Daar komt bij dat E5 niet overal verkrijgbaar is. E10 is breder beschikbaar; als een pomp meerdere tankpistolen heeft, dan is het tankstation verplicht om minimaal E10 aan te bieden.”

De meeste benzineauto’s kunnen prima E10 tanken en dat is ook nog altijd de meest verkochte benzine, maar gelet op de stijging van het aantal E5-klanten zijn nog niet alle automobilisten daarvan overtuigd.