Professional kritischer in zoektocht naar nieuwe baan

'Professional kritischer in zoektocht naar nieuwe baan', Hans Boer, Van Ede & Partners naar aanleiding van het bericht op BNR Nieuwsradio 'Bedrijven kampen nog jaren met te weinig personeel'. De krapte op de arbeidsmarkt houdt waarschijnlijk nog jaren aan. Het is een probleem waar verschillende sectoren mee te maken hebben, maar het biedt ook kansen voor professionals op zoek naar nieuw werk. Ze kunnen kritischer kijken naar nieuwe werkgevers en kiezen voor een baan waar ze ook zinvol bezig zijn.

Dat er een schaarste aan personeel is, merk ik ook aan mijn loopbaangesprekken. Waar vroeger deze vooral in het teken stonden van nieuw werk vinden, is dat nu anders. Er is werk genoeg. Als coach van hoger opgeleiden merk ik dat steeds meer professionals op zoek zijn naar werk waarmee ze impact kunnen hebben.

Het is een trend die de afgelopen jaren steeds sterker is geworden en geldt over de hele nlinie: hoger opgeleiden van alle leeftijden vinden dit zeer belangrijk. In de zoektocht naar een nieuwe baan zijn ze naast naar goede arbeidsvoorwaarden ook op zoek naar een baan waarin ze van betekenis kunnen zijn voor het leven van anderen.

Werk moet meer zijn dan acht uur per dag aanwezig zijn
Vroeger lag de uitdaging bij het zoeken van een nieuwe baan vooral bij de werknemers, zij moesten zich zo aantrekkelijk mogelijk profileren. Tegenwoordig is dat omgekeerd en is het aan de werkgever om een goed verhaal te hebben. Nieuwe werknemers moeten het idee hebben dat ze bij hun nieuwe baan ook een wezenlijke bijdrage leveren. Denk hierbij aan de uitdagingen van vandaag de dag, zoals duurzaamheid, sociaal-maatschappelijke vraagstukken en de energietransitie. Professionals willen het gevoel hebben dat ze met hun werk meer doen dan alleen maar acht uur per dag aanwezig zijn.

Naast aandeelhouders heeft ook potentieel nieuw personeel daarom invloed op het maatschappelijk beleid van bedrijven. Als je als werkgever nieuw talent aan je wilt binden, moet je een overtuigend verhaal hebben wat je als bedrijf doet voor een betere wereld.